序文 Plorogue                                    


*English follows Japanese
 今号のゲストのジャンニ・ジョスエ氏は、ユーロの時代らしく「ヨーロピアン」を自称する人なので生年も国籍も不詳とする。在日経験も長いようで日本語は堪能である。昨年の東北大地震のとき東京から姿を消したので、周囲の者の多くは他の外国人同様恐れて逃げたと思っていたようだが、あにはからんや逆に撮影のため福島に向かっていたのである。交通機関のないところは徒歩で行ったらしい。私は以前彼のアフガニスタンの写真を見る機会もあったが、これも相当危険な場所に行っている。このようにジャンニは度胸の据わった行動的なドキュメンタリー写真家なのだ。掲載した写真は2009年に撮影されたもののようだが、長くインド、パキスタン両国が領有権争いを続けるこの地の写真はきわめて珍しく貴重なものと言える。この地域は実効支配圏が存在するだけで、両国の地図も異なる。
しかし、もともと北インドは遊牧民の往来する場所だったから国境というものはなかった。国境が出来るのは植民地時代に入ってからである。国境というものは近代・民族国家の生んだ「病理」と言える。フランス革命以後、国家という概念が強化された。熾烈な国境争いが繰り返され、寸土のために何万もの人間が死すという不条理が普通のこととなったのだ。本来土地は、そこで生活し生産をしている人のものである。第一次大戦後、アメリカのウィルソン大統領は民族国家という原則を主張したが、これもむしろ対立を煽る結果となっている。それに次の大戦後も西欧帝国主義国家のやったことは、自分たちの都合に合わせて勝手な国境線を引くことだけだった。中東の紛争の原因は何よりそのためだし、アフリカには部族社会を無視した直線の国境もある。日本も仮に北方領土が返還されたら、約180万の在日ロシア人を引き受けることになる。さらにここは農地改革をやっていないから、地主を主張する輩が出てくる。すでに三代にわたってそこで生活していたロシア人に対して彼らは何を言うのだろうか。地代を払えか出ていけか。また大戦争が起きるとしたら、それは住民を度外視した国家間の国境争いとしてであろうことはまちがいない。
 唐仁原信一郎氏の写真は今回は「高円寺」である。JR中央線沿線の町はそれぞれ独特の雰囲気がある。高円寺も阿波踊りで有名なもののライブハウスもあり、多様な人間の存在を感じせる。唐仁原氏も自分がギターをひく関係で音楽系の友人が多いようだが、この写真では夜の街並も紹介し、けっこう呑み助の気を誘う。氏の言う「普通の写真」の一例として眺めていただきたい。
 藤原敦氏の「軍国酒場」は、彼の祖父の故郷とも言える鹿児島を撮った「南国頌」の一部であるが、最後のアナクロニズムとして面白いので、独立させて掲載した。実は私も学生時代にここに行ったことがある。当時は軍服に着替えて入ったように記憶する。鹿児島は海軍と関係が深いところで、戦争末期には通信を薩摩弁でやりとりした。米軍に盗聴されないためである。しかし、アメリカに居た鹿児島からの移民が聞き取った。その人間は戦後自殺している。戦争は悲劇しか生まない。ただ藤原氏の話ではここが現存する最後の軍国酒場ということだから、興味のある人は今のうちに行かれるといいだろう。 
 岡部文氏は1972年東京生まれ。個人写真新聞「天晴新聞」を刊行しているまめな人である。彼女の写真の最も優れたところは、作為を感じさせない自然さにある。撮りたいものをそのまま撮っているようだ。これは写真学校の類に行かず、誰にも教わっていないことがプラスに反映していると言えるかもしれない。
 最後になったが本誌「ASPHALT」はこの10号をもって終刊とする。これは実質上のオーナーである藤原敦氏の当初からの意向である。私は2号から編集長を引き受け、ゴールデン街の同人誌ではなく、世界に通用する雑誌にしようと腐心してきたが、その結果は読者の判断にゆだねるしかない。諸氏からの応援ありがとうございました。

長谷川明

Introduction

Our guest for this issue, Mr. Gianni Giosue,refers to himself as a "European" and he does not reveal his age ornationality. He has been living in Japan for quite a long time and he cancommunicate in Japanese. He disappeared shortly after the Tohoku earthquakelast year, so people around him thought that he had fled in fear just like manyother foreigners. It was quite the opposite; as a matter of fact, he had gonetowards Fukushima to take photographs and produce a photographic document ofthe situation. He walked and hitchhiked to the areas where there was no accessby transportation systems. I had the opportunity to see his photos fromAfghanistan before; this guy has been to some dangerous places for sure. As youcan see, Gianni is a brave and action-oriented documentary photographer. Thephotos printed in this issue were taken back in 2009. The photos were taken inIndian Administered Kashmir. Both India and Pakistan claim this territory aspart of their valuable country. There is an area of effective control, but themaps drawn by both countries do not match. The Northern Indian territory wasoriginally an area where nomads came and went, so they had no sense of nationalborders. The border line was not drawn until the colonial period. Thoseborders, in a sense, are a disease manipulated and spread by the concept ofestablishing a racial state in modern world. The concept of nation wasstrengthened after the French Revolution. Fierce wars broke out repeatedlyunder the name of protecting the national borders and absurd reality ofsacrificing tens of thousands people at a time over a small portion of landquickly had become the norm. Lands, however, should belong to the people wholive and produce there. After World War I, President Wilson of US hademphasized on the principles of the nation state, however, this had onlyinflamed the confrontation. Even after the World War II, what the WesternEuropean nations led by imperialism did was to draw national borders based onlyon their benefit. The conflict in Middle East was caused by this and in Africa,there are borders drawn in straight lines, which are completely neglecting theethnic communities which are based there. If the Northern Territory was to bereturned to Japan, Japan will have to accept approximately 1.8 millionRussians. Furthermore, these areas did not go through the agricultural reform,some people will be claiming themselves as landowners. What can they say tothose Russian people who have been living there for three generations already?Will they ask to pay the rent or will they ask them to leave? If another bigwar was to be provoked, it will be, without a doubt, triggered by conflictsassociated with national borders between countries without taking the actualresidents into consideration.

For this issue, Mr. Shin-ichiro Tojimbara didhis shoot in "Koenji". Each and every town along the JR Chuo Line has adistinctive atmosphere. Koenji is quite well known for Awaodori, however, thereare also many live music venues. One can easily sense the existence of varioustypes of people in this town. Mr. Tojimbara plays the guitar himself, so heseems to have a lot of musician friends, but he has also included the nightlifein town and they seem quite inviting to those who like to go out at night andhave some drinks. I hope you will enjoy them as an example of what Mr.Tojimbara would call "normal pictures".

"Military Bar" by Mr. Atsushi Fujiwara isa part of "Ode for the southern land of Japan" series. He visited Kagoshima,his grandfather's hometown, for the shoot. I figured that "Military Bar" deserved a section of its own, as it was an interesting way of the lastanachronism. I have been to this bar when I was a student and if I remember itright, I had to change my outfit and wear military uniform before entering thebar. Kagoshima has a close relationship with navy and towards the end of WWII,they transmitted all the communication messages in Kagoshima dialect in order toavoid being understood by the U.S. military. However, this was interpreted byan immigrant from Kagoshima who was living in the U.S. at the time. This personcommitted suicide after the war. Wars only create tragedy. According to whatMr. Fujiwara told me, this is the very last "Military Bar" still in businesstoday, so if you wish to visit this kind of place, you should go before theyclose down.

Ms. Aya Okabe was born in 1972 in Tokyo.She has impressive managing skills and she is capable of publishing "AppareShimbun", which is a personal photo newspaper. What I like about herphotos is its spontaneity. They do not seem intentional or staged. She iscapturing what she wants as they are. This is definitely an advantage of notbeing educated in photography schools and being self-taught.

Last but not least, this Volume 10 is thefinal issue of this publication "ASPHALT". This was the intention held by Mr.Atsushi Fujiwara, who is virtually the owner of this publication from thebeginning. I took up the role as the editor in chief from Volume 2 and myintention was to create a global standard magazine rather than a magazinedistributed only in Golden-Gai, however, I leave the evaluation of my effortentirely to the readers. Thanks for all your support.

Akira Hasegawa