INDEX ASPHALT II

ASPHALT II

長谷川明 序文
Akira Hasegawa Prologue

序文

 写真雑誌 ASPHALT は本誌で二号目となるが、私は編集長を委託されたので簡単な解説を述べてみる。今号からレギュラー二人、ゲスト一人という体制が確立されたので、これが事実上の創刊号といってもよいだろう。
 編集長を引き受けたのは、藤原敦氏の写真を見て多少考えることがあったからである。それは少し前に韓国のイ・チャンドン監督の映画「シークレット・サンシャイン」を見ていたからである。この映画は密陽という地方都市が舞台となっているが、どうにも救いようのない話である。離婚し、幼い息子だけを頼みにしていた女性が、引っ越してきた町で、その子を誘拐され殺されてしまい、その後の苦悩が描かれている。私は見ていて、この話どう終わらせるのだろうと思っていたところラストの映像が見事であった。結局、ずっと心配してくれていた男と一緒になるのだろうという暗示で終わるのだが、最後の静止ショットは何でもない庭、ゴミが転がっているだけの庭の長まわしだった。これが平凡ということであり、日常であり、諦めである。私たちはそういう世界を生きているのだ。

 本誌の藤原氏の写真を見て頂きたい。ただの街の情景である。美しくもないし、奇矯でもない。見る人の多くは、だから何なのだと言うかもしれない。しかし、これが写真なのである。私は三十年以上フォト・エディターとして写真に関わってきた。その結論は、作った写真は駄目だということだ。目的のある写真(広告、報道、ネイチャーなど)とは異なり、表現という見地から、この藤原氏の辟易するほどの何でもない写真を評価したのは、そのことによる。とにかく今最もゴツイ写真であることはまちがいない。お芸術(これは名取洋之助の言葉)ではない。

 唐仁原信一郎氏の写真は、生まれ育った立川を撮ったものである。1972年生まれの彼は、進駐軍時代は知らないはずだが、この空虚な町には今も何かが失われた気配が存在する。幼い頃見た立川と違っていても、その場所にこだわり続ける意思がこの写真群を構成している。写真的には、やはり何でもないというスタイルに徹底しているのが特色であろう。森山大道の反対をやるという彼の言には複雑な意味がこもっていると思うが、白昼、意味のない所を、あたりまえに撮るという無意味な行為を繰り返すには強靭な精神が必要であろう。今後の展開に課題が残るが、十分に注目してよいと思う。

 チョン・ソンテ(日本名広田成太)氏の写真は、オーソドックスなプライベート・ドキュメンタリーだ。1972年日本生まれの彼は朝鮮の国籍を持つ在日だが、これは平壌に住む祖母を訪ねたときの写真である。朝鮮民主主義人民共和国(北朝鮮)では普通に写真は撮れない。私も経験した。もっともそれは民主化以前の韓国も同様で、町を撮っていればカンチョー(間諜)の声が降ってくる。氏がこうやって自然な日常を撮れたのは身内だからである。女性が立膝で花札をやっているが、立膝は朝鮮では女性の正座のようなものである。写真の祖母は撮影三ヶ月後に亡くなったと聞く。写真については何も言うことはない。写真の原点は記録であると言えば十分であろう。

 それぞれ視座の異なる三人の写真を一冊にまとめてみたが、今までの写真集編集の経験から言っても、なかなか手ごたえのあるものであった。

 読者に共感していただければ幸いである。

長谷川明

Prologue

This is 2nd issue of photography magazine ASPHALT. Since I have been appointed as the chief editor, I want to have a word or two about the contents. This magazine’s new structure consisting of 2 fixed photographers and 1 guest photographer is established starting on this issue, so this issue can be considered as the first actual issue.
I accepted the position of chief editor because looking at Atsushi Fujiwara’s photos gave me some ideas. That was because I watched a film called "Secret Sunshine" by I Chang-dong, a Korean director. This film takes place in this local city called Miryang and it is truly a hopeless story. It is about a divorced woman with a young son who move to a new city and her son gets kidnapped and murdered there. The film focuses on depicting her agony after the kidnap incident. As I was watching the film, I was wondering how the film would be concluded, but the last scene was brilliant. It ends with a connotation that she will end up being with a man who was worried about her throughout the story, but last still image was a long shot of yard, a yard with some garbage lying around. This is what mediocrity means and this is what everyday life is and this is about giving up. This is the world in which we are living.
Take a look at Fujiwara’s photos on this issue. They are simply captured city sceneries. They are not beautiful or eccentric. Many readers may say "so…. what"? However, this is photography. I have been working with photos as a photo editor for more than 30 years. My conclusion is that I do not see values in created photos.

This is the reason why I appreciate these Fujiwara’s sickeningly normal photos for the sake of expression, which are so different from photos with clear intentions (ads, news, nature, etc). These are the most rugged photos of today. These are definitely not what Yonosuke Natori would call "the Art."

Photos by Shin-ichiro Tojimbara have captured imageries of Tachikawa, where he grew up. He was born in 1972, so he does not know of the military invasion era, but this empty city still has this "lost" sensation even now. His photos are composed of his intention and fascination about this very place, even if things are different from Tachikawa he once knew. The characteristics of those photos are taken in the style of "nothing special." His comment, "do the opposite of Daido Moriyama", probably has complex meanings, however, to continue meaningless behavior of shooting meaningless scenery in day light require such a strong mentality. There are some issues around future progress, but his works are certainly attention worthy.

Chon Songte’s photos (His Japanese name is Seita Hirota) are private documentary in orthodox style. He was born in 1972 in Japan and he is a resident of Japan with North Korea nationality. These photos were taken when he went to visit his grandmother who was living in Pingyang. Usually, you are not allowed to take pictures in North Korea. I have experienced it, too. It was also the same way in Korea before their democratization. If you try to take pictures in a city, people always called you a spy. He was able to take those photos because he was simply taking pictures of his family members. Women who are playing hanafuda, flower cards, are sitting with their one knee drawn up. This is a proper way of sitting for women in North Korea. Grandmother in photo has passed away 3 months after the shoot. There is nothing I can say about those photos. It is simply sufficient to say that very basic function of photos is to record.
So, here I have a photo book consisting of photos by 3 photographers with completely different point of views. I have done editing of so many photo books in the past, but this one has been a challenging one to put together.

I hope the readers will be able to feel something similar to what I had felt, too.

Akira Hasegawa